منوی برگه ها
TwitterRssFacebook
منوی دسته ها

نوشته شده توسط در May 3, 2012 در بخش اخبار گنو/لینوکس | ۶ دیدگاه

سرانجام گیمپ 2.8 منتشر شد

GIMP برنامه ویرایش تصاویر گنو (GNU Image Manipulation Program) و عامل بوجود آمدن فریم‌ورک GTK است که اولین نسخه آن شانزده سال پیش تحت عنوان General Image Manipulation Program منتشر شد و پس از مدتی به بخشی از پروژه گنو تبدیل شد تا این سیستم‌عامل را بیش از پیش کامل کند.

اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از انتشار نسخه پایدار قبلی، شاهد ارائه نسخه پایدار ۲.۸ این نرم‌افزار حرفه‌ای روتوش و ویرایش تصاویر هستیم.

 

در این نسخه که پس از نزدیک به سه سال توسعه و طراحی منتشر شده، با بهبودها و تغییرات بنیادین فراوانی روبرو هستیم که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

رابط کاربری

نسخه ۲.۸ گیمپ دارای تغییرات اساسی در رابط کاربری خود است که می‌توان اضافه شدن حالت تک-پنجره در کنار حالت چند پنجره‌ای پیش‌فرض را مهم‌ترینِ آن‌ها دانست. با این حال همچنان پس از اجرای گیمپ ۲.۸ برای اولین بار با چندین پنجره مواجه خواهید شد مگر آنکه از طریق منوی Windows حالت single-window mod را انتخاب کنید. پس از آن در دفعات بعدی اجرای برنامه، حالت تک‌پنجره‌ای به نمایش درخواهد آمد.

علاوه بر این، در نسخه ۲.۸ تغییراتی در Dockهای محاوره‌ای رخ داده که امکان قرار دادن کادرهای محاوره‌ای را بصورت چند Dock در کنار هم و تحت یک پنجره فراهم می‌کند. این ویژگی موجب می‌شود ظاهر کلی گیمپ بیش از پیش قابل شخصی‌سازی باشد.

ذخیره و استخراج فایل

در زمینه نحوه خروجی گرفتن و ذخیره فایل‌ها، تغییراتی به منظور بهبود برقراری ارتباط مفهومی با کاربر صورت گرفته است؛ بدین صورت که در این نسخه عملکرد ذخیره (Save) و Export دو عمل کاملا مجزا هستند. ذخیره تصویر فقط تحت فرمت اختصاصی گیمپ یعنی XCF امکان‌پذیر است و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ادامه کار بر روی تصویر را در خود فایل ذخیره می‌کند. برای گرفتن خروجی تحت فرمت‌های دیگر از جمله jpg ،png و … کاربر ملزم به استفاده از File -> Export خواهد بود.

این تغییر موجب می‌شود نحوه ذخیره اطلاعات بر روی فایل‌ها کاملا واضح باشد. همچنین در نتیجه این تغییر، دیالوگ آزاردهنده‌ای که هنگام ذخیره تصویر تحت فرمت‌های غیرلایه‌ای مبنی بر Flat (بدون لایه) کردن تصویر ظاهر می‌شد نیز حذف شده است.

گروه‌بندی لایه‌ها

برای ترکیبات پیچیده، ساختار معمولی قرارگیری لایه‌ها می‌تواند بسیار محدود کننده باشد. در نسخه ۲.۸ به کاربر این امکان داده می‌شود که لایه‌های ترکیبی خود را بهتر از پیش سازماندهی کرده و آن‌ها را تحت ساختار درختی و بشکل گروهی ایجاد و دسته‌بندی کنند.

بازنویسی ابزار‌ها با Cairo

در GIMP 2.8 تمامی ابزارها با استفاده از کتابخانه‌های گرافیکی Cairo بازنویسی شده‌اند که سبب فراهم‌شدن تصاویر و گرافیک صاف‌تر و درنتیجه ظاهر مدرن‌تر و جذاب‌تر GIMP شده است.

ابزار متن جدید

ابزار متن در GIMP 2.8 بازنویسی شده و اکنون عمل ویرایش متن به جای پنجره‌ی جداگانه بروی بوم (On-Canvas) انجام می‌شود که علاوه بر رفع مشکلات نسخه‌های پیشین، امکان تغییر سریع و آسان حالت متن از جمله اندازه، نوع و رنگ فونت را فراهم می‌کند. همچنین در آزمایش‌های انجام شده، این ابزار به طور کامل از زبان فارسی نیز پشتیبانی نموده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 سیستم قلم‌مو بهبود یافته

موتورهای داینامیک قلم‌مو بطور قابل ملاحظه‌ای گسترش یافته و تاثیر بسزایی بر کارایی این بخش داشته است. بنا بر این گسترش، داینامیک‌ها از آپشن‌ ابزارها جدا شده و تبدیل به منابع جداگانه‌ای شده‌اند. جالب است بدانید که شروع توسعه این بخش از Google Summer Of Code 2009 بوده است. علاوه بر قسمت‌هایی از این ویژگی، سیستم جدید Cage Transform نیز توسط یکی از دانش‌آموزان GSOC توسعه یافته است.

 

دیگر تغییرات

  • در این نسخه امکان تگ کردن منابعی نظیر براش‌ها و Patternها برای گروه‌بندی آن‌ها فراهم شده است.
  • مجموعه جدیدی از براش‌ها و ابزارها گیمپ ۲.۸ را همراهی می‌کنند.
  • کلیدهای میانبر ترکیبی بهبود یافته‌اند.
  • پلاگین‌های جدیدی از جمله پلاگینی برای بارگزاری فایل‌های JPEG2000 و داده‌های خام (۱۶bit (RGB565 جهت بهبود سازگاری گیمپ ارائه شده‌اند.
  • امکان تعریف حالت‌های پیشفرض شخصی برای ابزارها فراهم شده است.
  • امکان گرفتن خروجی از مقدار رنگ‌ها تحت CSS، PHP، JAVA و Plain text و پایتون فراهم شده است.
  • مجوز گیمپ به نسخه ۳ و بالاتر اجازه‌نامه عمومی گنو (GPL و LGPL) ارتقا یافته است.
  • و صدها تغییر کوچک و بزرگ دیگر که قدرت و امکانات گیمپ را بهبود بخشیده و تجربه لذت‌بخش‌تری برای کاربر به همراه خواهد داشت.

 

گیمپ ۲.۸ تحت آخرین نسخه GTK+ 2 توسعه داده شده است و بنابراین سازگاری مناسبی با تبلت‌ها نخواهد داشت. بنابراین برای مشاهده پشتیبانی کامل این نرم‌افزار از گرافیک تبلت‌ها و عملکردهای آن باید منتظر ارائه نسخه ۳ گیمپ که متکی بر نسخه ۳ فریم‌ورک +GTK است باشیم.

جهت اطلاع از جزییات بیشتر به نکات انتشار رسمی این نسخه مراجعه نمایید و برای دانلود و نصب آن بر روی توزیع‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف به این لینک مراجعه کنید. گیمپ ۲.۸ بزودی در مخازن نرم‌افزاری اغلب توزیع‌ها قرار خواهد گرفت و متعاقبا بسته‌های مورد نیاز برای نصب بر روی سیستم‌عامل‌های دیگر نیز ارائه خواهد شد. در حال حاضر می‌توانید گیمپ ۲.۸ را در اوبونتو ۱۲.۰۴ از طریق مخزن PPA زیر نصب نمایید:

تذکر:

به نقل از صفحه‌ی این مخزن PPA، نصب گیمپ ۲.۸ از طریق این مخزن در اوبونتو به دلیل مشکلات پیش‌نیاز‌ها (به خصوص در اوبونتو ۱۱.۱۰) ممکن است سبب بروز مشکل و آسیب رسیدن به سیستم شود.

به این پست امتیاز دهید

۶ دیدگاه

  1. هنو قسمت نشده بنصبم ، نصب کردم نظرمو می گم البته اگر لایه هاش اونجوری که فکر می کنم شده باشه + حالت تک پنجره + … خیلی خوبه می تونم راحت تر باهاش کار کنم !

  2. یعنی یکی از برنامه‌های محبوب من همینه
    واقعا دوستش دارم
    ممنون بابت این خبر خیلی خوب

  3. خیلی خوشحال شدم. خبر خوبی بود. از نسخه ۲.۷.۱ دارم باهاش کار میکنم، خیلی عالیه … کلی هم عادت کردم به گیمپ :)

  4. بهتر شده، خیلی بهتر شده.

  5. دوستانی که اینترنت حجمی دارند و تا به حال از سورس نصب نکردند توصیه نمیشه تا از سورس نصب کنند.من که دارم نصب میکنم هم نفسم و گرفته هم اینترنتم رو داره تموم میکنه هم این که هر سوراخش کلی جزئیات داره

  6. بالأخره بعد از ۱۶ سال یه نفر به فکرش رسید این گیمپو تک‌پنجره‌ای‌ش کنه! لی‌آوتش اعصابمو خورد می‌کرد… خیلی بهتر شده :)

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

مرا از دیدگاه‌های پس از این، به وسیله‌ی ایمیل آگاه کن. شما همچنین می‌توانید بدون گذاشتن دیدگاه مشترک شوید.